U F C
Az UFc támogatására létrehozott alapítvány neve:
Alapítvány a Gyermeklabdarúgásért
számlaszám: 10402506-25087202-00000000 (K&H Bank)
Adatvédelmi szabályzat: letöltés
Alapelvek, értékrend, képzési célok a gyermekfutballban
Mottó: ” A természet akarata az, hogy a gyermekek gyermekek lehessenek, mielőtt felnőtté válnak.
Ha megpróbáljuk megbolygatni ezt a természetes rendet, akkor idő előtt felnőttek lesznek,
de hiányozni fog belőlük az erő és szilárdság.”
- A gyermekfutball teljesen más, mint azt sok felnőtt elképzeli! A gyermekeknek (szerencsére) önálló értékrendjük van, amiben az élményeknek, a játék nyújtotta örömérzetnek nagyon komoly szerepe van! A JÁTÉK nem azonos az eredménnyel!
- Egy gyermektől sem várható el felnőttekre jellemző teljesítmény!
Szempontok | FELNŐTT-LABDARÚGÁS | GYERMEKFUTBALL |
EDZÉSEK CÉLJA | Teljesítményorientált, mérkőzésekre irányuló. | A játék öröme, élményszerzés, játékos tanulás. |
JÁTÉK JELLEGE | Játékrendszerek, taktika elsajátítása. | Szabad játék, önfeledt szórakozás. |
CÉLOK | Bajnoki célok: bajnoki cím, feljutás, stb. | A rendszeres sportolás megkedveltetése, alapok az élethossziglan tartó sportolásra (is) épülő, egészséges életmódhoz. |
SIKERÉLMÉNY | A mérkőzések eredményei. | Játékélmények, MINDEN gyermek képzése, fejlődése. |
EDZŐK ÉRTÉKELÉSE | Eredmények (vagy azok elmaradása) alapján. | MINDEN gyermek előrehaladásának mérésével. |
- A gyerekfoci egyik legnagyobb hibája: az edző értékelése sok esetben a megnyert mérkőzések, elhódított kupák, bajnoki címek függvénye, ez gyakran felerősítést nyer azon szülők által, akik gyermekeiket szinte csak győztesként szeretnék látni lejönni a pályáról! (Pedig nem valószínű, hogy a győztes kisfiút/kislányt jobban szeretik a szülei, mint az aktuálisan vereséget szenvedőt…)
- MEGOLDÁS: Az eredményesség nem lehet szempont! Üdvözöljük azokat a „tornákat”, ahol mindenki ugyanazt a jutalmat kapja a játéknap végén! Remek példáját éltük meg ennek Budapesten a Testvériség SE rendezvényén, ahol a csapatokat „ad hoc” jelleggel hívták ki az éremátadásra, és természetesen minden játékos ugyanolyan érmet vihetett haza!
- A gyermeki kreativitást hagyni kell érvényesülni! A mai gyerekek életében a kreativitás szerepének súlyvesztése figyelhető meg: számítógépes játékok, rajzfilmek, mesék a TV-ben mind-mind már „fogyasztható termékek”, nem igazán igényelnek önálló, szellemes döntéseket a gyerekektől! (Lássuk be, itt még nekünk is van mit fejlődni…)
- Egy gyermekklubban MINDEN kis focista egyformán fontos! (Bizonyítható: a túl fiatalon nagy tehetségnek kikiáltott gyerekek jelentős része el sem jut a felnőttek mezőnyéig, ifjúsági korában „kiég”.)
- A sportági alapok tanítása mellett fontos, hogy kulturált, a pályán és azon kívül is sportemberhez méltón viselkedni képes fiatalokat neveljünk! A sportszerűtlen, primitív megnyilvánulásokat száműzni kell a pályákról! Ebben számítunk a szülők támogatására is!
- A korosztályi sajátosságok figyelembe vétele:
10 éves kor alatt: A technikai alapok elsajátítása és a test változásaihoz igazodó koordinációs (sokszor labda nélküli!) gyakorlatok adják a gyakorlások gerincét. A játék örömét sok „kisjátékkal”, edzésbe beépített versenyszituációval kell fenntartani! Monotonitást igénylő feladatok kerülendők!
11-14 éves kor között: Az egyéni képzés hangsúlyosabbá válik. Ehhez társul néhány taktikai alapismeret megszerzése (pl.: szabad terület megjátszása, csoportos mozgások a pályán, stb.)
15 éves kortól: Az egyes posztokhoz kapcsolódó specializálódás időszaka.
- Melyik életkorban mit tanulunk?
Az alaptechnikák elsajátításának kapcsolata a korosztályok edzéseivel
(forrás: FUSSBALL VON MORGEN, BAND 1.)
Labdavezetés |
Cselek, labdás irányváltások |
Passzolás belsővel |
Lövés lábfejjel (csűddel) |
|
Óvodások (U6) |
NINCS TECHNIKAI KÉPZÉS! |
|||
U7/U8 |
••• |
• |
• |
•• |
U9/U10/U11/U12 |
••• |
•• |
•• |
••• |
Labdaátvétel
|
Fejelés |
Kapusképzés |
Játékhelyzetek (1-1, 1-2, 1-3, stb.) |
|
Óvodások (U6) |
NINCS TECHNIKAI KÉPZÉS! |
|||
U7/U8 |
• |
• |
||
U9/U10/U11/U12 |
••• |
• |
•• |
•• |
• nem különösen fontos, de „figyelni kell rá”, •• fontos, ••• különösen fontos, hangsúlyos
- A játék lebonyolítása:
U6/U7: A legkisebbek esetében „focifesztiválon” való részvételt biztosítunk, itt külön kis „műhelyekben” sok mozgást igénylő feladatok várják a gyerekeket, lehetőség szerint mindenkinek minden egyes „műhelyt” meg kell látogatnia.
Az első kapura, gólra játszott mérkőzéseket 3-3 elleni játék formájában szervezzük, 2*1 méteres kapura. Nagyon fontos lenne, hogy az egy csapatot alkotó 3 játékosból senki se legyen tartósan a kapu őrzője!
U8/U9: A következő szinten 40*20 méteres pályán, 3*2 méteres (kézilabda)kapura játszunk, 4 mezőnyjátékos és egy kapus alkotja a csapatot.
U10/U11: Jelentősen változik a pálya- és a kapuméret: félnagypályán, 5*2 méteres kapura játszanak a csapatok, 6+1 fővel. Újdonság a lesszabály alkalmazása is.
12 éves kortól további növekedés figyelhető meg a használt játéktér területét és a csapatot alkotó játékosok számát illetően: a két 16-os között zajlik a mérkőzés, nyolc mezőnyjátékos és egy kapus áll fel a kezdéshez mindkét térfélre.
Képzési célok a „Grassroots C” diploma tananyaga alapján
7 évesek:
- a játék megszerettetése
- sportághoz kötődés
- önbizalom kiépítése
- a technikai alapok oktatása játékokon keresztül
- alapvető mozgáskultúra kialakítása
- JÁTÉKÖRÖM – ÉN ÉS A LABDA
9 évesek:
- a játék megszerettetése
- szoktatás a játékhoz
- labdaérzékelés, labdabiztonság fejlesztése
- koordináció, ügyesség fejlesztése
- játékhelyzetek oktatása, a játék alaptényezőinek megismerése
- JÁTÉKÖRÖM – ÉN – a LABDA – és a TÁRSAM
11 évesek:
- a játék megszerettetése
- játékérettség
- a játékszemlélet fejlesztése – tanulás játékokkal
- koordináció, ügyesség fejlesztése
- játékhelyzetek oktatása, a mérkőzés alaptényezőinek megismerése kisjátékokkal
- JÁTÉKÖRÖM – ÉN – a LABDA – és a TÁRSAIM
13 évesek:
- Mérkőzésérettség
- Csapat, csapatrészek, egyéni feladatköreinek elsajátítása
- Mérkőzéstapasztalat szerzése
- Futball kondíció, törzs tartóizomzatának, a gyorsaság technikai oldalának fejlesztése
- Egyéni képzés
- JÁTÉKÖRÖM – ÉN – és a CSAPAT